kata bijak penuh dengan makna



                                             Kisah  cinta  Nasarudin  dengan  Hayati

Penuh  dengan  duka dan luka dan penuh  dengan rintangan dan cobaan, tantang penuh  dengan  kesedihan dan  tetesan  Air mata,

Awak    hancurkan    semua    harapan saya , awak patahkan  sekarang awak minta maaf ,  wanita    memang   begitu,  dia  Cuma ingat kekejaman yang orang lakukan padanya  walaupun  dan lupa  kekejamannya  pada orang lain sedangkan la begitu besar,   awak  lupa siapa antara  yang kejam , bukanlah  awak  yang berjanji, ketika  saya    diusir    oleh   ketua    adat, karena   keturunan   saya tidak  jelas, orang hina , bukan   darah  tulen  minangkabau , awak menghantarkan  saya kesimpang  jalan , awak    berjanji    akan  menunggu  saya tak kira  berapa lama , namun  kemudian awak   memilih  lelaki lain yang perkawinan  itu,  bukan  dipaksa tapi atas kerelaan  awak     sendiri, saya     hampir    mati  menanggung   cinta, hampir dua bulan  saya terlantar ,  awak  melewat saya - saya  semasa , saya sakit tunjukan  inai  di tangan  awak,    yang     awak     istri  orang lain , siapa  antara kita yang paling kejam , saya menulis     surat    meratap kesedihan , merendahkan diri , memohoni  dikasihanni , kemudian     awak     balas   surat itu  dengan isi yang amat kejam , awak kata lain  sama – sama      miskin,    hidup     tak      bahagia jika tiada uang jadi awak memilih kehidupan  yang lebih senang yang berlimpah  uang dan emas dan permata , siapa yang     menghalang      seseorang     anak    muda,  yang bercita – cita  tinggi untuk menambahkan     ilmu ,    tetapi     akhirnya    terbuang  jauh  ketanah jawa , hilang kampung     halaman , sehingga  dia akhirnya Cuma ketawa di hadapan umum dan menangis    di    sebalik    tirai ,   saya tak kejam , saya Cuma ikat permintaan awak, bukanlah awak  yang menulis  dalam surat awak, agar cinta awak dihapuskan  dan lupakan    digantikan    dengan  persahabatan  yang kekal  abadi untuk selamanya , permintaan     itulah     yang    saya    pegang  teguh, awak bukan kekasihmu  sayah tunangan  saya,  istri   orang lain  tapi janda kawan saya , jadi  sebagai  kawan saya akan   berpegang    tegu nya  saya memegang  cinta  saya seperti dulunya keapada  awak,  oleh    itulah     dengan    segenap   kerendahan  hati saya  saya bawak awak tinggal   di    rumah     ini , untuk    menuggu  kepulangan  suami awak , namun  dia  tidak     pulang ,     sebaliknya     surat  cerai   dan   keluar negeri  yang sampai , jadi sebagai     sahabat     juga     saya    akan   hantarkan awak kekampung halamanmu  tempat    kelahiran   awak   tanah  minangkabau  yang sangat kaya raya itu denagn adat yang tak lapak dek hujan  dan tak  lekung  dek  panas saya akan bertanggung  kos    perjalanan  dan uang  saku awak , selagi awak masih hidup , jika awak  masih belum    menemuai     suami   lain Insya-Allah   saya akan  bertanggung jawab  atas kehidupan   awak     di    kampung    halaman , tidak pisau takkan  berbuah dua kali nya ,   lelaki  takkan  sentuh  sisa orang lain , awak  mesti  balik kepadang biar saya begini     jangan     nak  menumpang  hidup  pada saya  yang tak  berketurunan  ini , tanah     minangkabau     beradat,   isnin  depan adat kapal belayar  dari Surabaya  ketanjung   priuk    kemudian   kepadang    kapal van   der wijek ,   naiklah kapal itu  untuk   pulang   kampung   halaman   awak…………………………….!!!!!!

Semoga  bermemfaat  bagi  Anda 

Lubuklinggau, 13 Desember  2015            Tokoh  Cerita
Penulis,                                                  Nasarudin  @  Hayati
Bustomi  Ariyanto 

Subscribe for latest Apps and Games


0 komentar:

Posting Komentar